Site menu:

Laatste berichten

Tags

Onderwerpen

Zoeken

In voorbereiding

Alle begin …

Modelspoorders lopen allemaal tegen hetzelfde probleem op, er bestaan namelijk te veel voorbeelden om na te bouwen. Dus is het altijd moeilijk om een nieuw project op te start … welk voorbeeld moet je nou kiezen? Fabbing maakt deze keuze zeker niet makkelijker, aangezien de mogelijkheden er bijna eindeloos door worden. Gelukkig legt de werkelijkheid je enige beperkingen op. Je hebt namelijk een tekening van het voorbeeld nodig, om een model te kunnen ontwikkelen. Laat ik nou net de mazzel hebben, dat ik laatst op het internet tegen een tekening van één van m’n favoriete voorbeelden ben opgelopen.

Een NS 2200 met stoomverwarmingswagen in Franeker

Het betreft een tekening van een ‘Stoomverwarmingswagen’, welke in omloop kwam in de periode dat de stoomlocomotieven met rap tempo door elektrische locomotieven en diesellocomotieven vervangen werden. Gedurende de eerste helft van de 20e eeuw, werden passagierstreinen met behulp van stoom verwarmd. Op het moment dat deze modern aangedreven locomotieven hun intrede maakten in het begin van de jaren vijftig, kon de stoom voor de verwarming van de rijtuigen niet meer worden gegarandeerd. Wel waren er nieuwe rijtuigen besteld, die voor hun verwarming niet meer van stoom afhankelijk waren. In afwachting van deze rijtuigen, ontwikkelde de NS de zogenaamde stoomverwarmingswagen.

Gedurende het eind van de jaren vijftig en het begin van de jaren zestig, hebben de stoomverwarmingswagens ook onderdeel uitgemaakt van de originele ‘Klompentrein’. Deze bestond tijdens de winter uit een NS 2200, een stoomverwarmingswagen, enkele C12c rijtuigen en een ‘Bolkop . De trein, die om half acht ‘s-ochtends op het station van Leeuwarden aankwam, kreeg zijn bijnaam door het groot aantal passagiers dat afkomstig was uit de Friese Wouden. Deze zogenaamde ‘waaldsjes’ trokken naar de stad, omdat ze werkzaam waren in de CCF Condensfabriek of de Koopmans Meelfabrieken. Ook aan het einde van de middag was het weer een kabaal van jewelste, wanneer de arbeiders op hun klossende ‘waldklompen’ huiswaarts keerden.

De klompetrein bij stopplaats Leeuwarden Achter de Hoven

Natuurlijk is dit stukje historie over de spoorwegen in de noordelijke provincies uitermate interessant, maar ik denk dat je liever wilt zien hoe je een 3D model van de stoomverwarmingswagen kan ontwikkelen.
Goed, laten we dan maar meteen aan de slag gaan! Ik had al aangegeven dat we een tekening (in digitaal formaat) van ons voorbeeld nodig hebben. Deze tekening dient wel minimaal één afmeting van het voor beeld te bevatten.

OK, we beginnen met het importeren van onze tekening in Alibre Design Xpress, dat zowel *.bmp, *.tif, *.tiff, *.png als *.jpg bestanden aankan:

  • Open Alibre Design Xpress
  • Klik op Import… in het File menu
  • Verander Files of type naar Image files
  • Selecteer de tekening die je wilt importeren
  • Klik op Open

Importeren van de tekening

We moeten nu de tekening gaan aanpassen aan onze modelspoor schaal. In mijn geval is dat schaal N, dus 1:160.

  • Teken met behulp van de Line tool een rechte lijn langs één van de gegeven afmetingen in je tekening
  • Meet de lengte van deze lijn met de Dimension tool
  • Ik heb de totale lengte (buffer tot buffer) genomen, wat in de tekening een lengte van 222.222 mm geeft.
  • De totale lengte van het voorbeeld is echter 16780 mm, wat in schaal N dus (16780/160) 104.875 mm zou moeten zijn.

De lengte van buffer tot buffer

  • Ga nu naar het Tools menu en klik op Scale…
  • Om de tekening om te schalen naar 1:160, voer ik de onderstaande dimensies in en klik op OK.

Het omzetten naar de juiste schaal

Op deze manier hebben we de tekening omgezet naar de schaal N … met andere kentallen kan je de tekening natuurlijk ook in een andere schaal omzetten. Verder hoef je alleen nog maar de getekende lijn te verwijderen en de tekening te saven. Vergeet vooral dit laatste niet, aangezien de tekening als referentie voor ons 3D model zal worden gebruikt.

[the-series]

Schrijf een reactie